Wednesday, December 15, 2010

Senarai Nama Best.

"Sesungguhnya Allah mempunyai sembilan puluh sembilan nama iaitu seratus kurang satu. Siapa menghafalnya masuk syurga." - Muslim


Alhamdulillah, saya dapat pendidikan terbaik yang Mama & Ayah usahakan untuk saya. Dari Taski ABIM, Kuantan, saya dah belajar menghafal Asma'ulhusna. Sekolah menengah pulak kat Sekolah Menengah Kebangsaan Agama berasrama penuh di Pedas, Negeri Sembilan. Tiap² waktu perhimpunan memang baca Asma'ulhusna. Sekurang² bila saya jadi cekgu sekarang ni, saya boleh ajar anak murid sebut dengan betul.

Shiapa kat sini bole sebut Asma'ulhusna dengan betul? InsyaAllah, kalau belajar menyebutnya dengan ejaan yang betul, kompem boleh hafal.

*******

"Religious scholars have related that Allah has three thousand names. One thousand are only known by angels, 1,000 known only by prophets, 300 are in the Torah (Old Testament), 300 are in Zabur (Psalms of David), 300 are in the New Testament, and 99 are in the Qur'an. This makes 2,999 Names. One Name which has been hidden by Allah is called Ism Allah al-azam: The Greatest Name of Allah." - http://ahadees.com/names_of_allah/

*******

Dan terdapat pembetulan dalam Asma'ulhusna yang selalu kita baca. Mungkin ada yang betul tapi kebanyakan sumber dari kawan² saya, ada terkurang satu nama. Ustaz Ramzan, GPK masa saya sekolah agama dulu buat tambahan dalam Nama-Nama Allah tu. Iaitu, selepas Al-Wahid adalah Al-Ahad. Saya hanya menyampaikan.

Senarai nama-nama Allah bolehlah dicopy & diprint untuk dibaca & dihafal. Okay?
Maksud nama-nama Allah boleh layari laman web ini - http://www.asmaulhusna.com/.
Sesungguhnya, Asma'ulhusna sangat indah.

1-- The most beautiful names belong to God, so call on Him thereby. (7:180)
2-- Those who believe, and whose hearts find satisfaction in the remembrance of GOD, for without doubt in the remembrance of God do hearts find satisfaction. (13:28)


Sumber : http://al-azkar.blogspot.com/2008/05/asma-al-husna.html


P/S; Rindu nak belajar Bahasa Arab.

1 comment:

Anonymous said...

How do I pass level 7. You know the part when there are posters that I have to get. Where is the last one

Post a Comment